..:: Audi TT-R.


Kaross: Audi TT quattro kaross i grund och botten som har totalt kapats ner för att modifieras totalt. Lättad väldigt mycket, förstunden är vikten okänd. Golv och rambalkar, torpedvägg och allt annat som är bärande och väger har kapats bort. Ett Chromemoly chassi har sedan ersatt allt detta. Chassiet har en del teknik från dragracing chassin och en del teknik från banbils världen och en del från mitt huvud. Målet var juh att chassit skulle varit färdigt innan jul för en förbesiktning men som alltid så blev juh inte fallet så tyvär.

Motor: Motorblocket är Audi Orginal APX 1.8 Liter.Motorblocket förstärks med motorgördel från Eurospecsport som är lite moddad.Stifftad mot blocket. Nya aluminium galvar till blocket där vevaxeln går igenom, bearbetas ur Alumold. Alla packboxar vänds i motorn för att uppnå bästa vakuum i motorn. Torrsumpspump från Autoverdi, 4-stegs med vakuum funktion. Drivning av pumpen och generatorn är byggd efter egna principer. Speciall byggt oljetråg för torrsump med 3 stycken inbyggda silar från moroso och skvalplåtar. Orginal smidd veveaxel som har balkanserats och viktjusterats. Vevstakar från Autoverdi med orginal slaglängd och 20mm kolvbult. JE kolvar med 9:0:1 i comp förhållande. Orginal toppackning 3-skivig i stål. Pinnbultar till toppen från raceware. Pinnbultar till bottendelen från ARP. Nya speciall lager i motorn. Speciallbyggt svänghjul efter egna ideer och ritningar. CNC bearbetat ur verktygsstål, stiftat mot vevaxeln med 3 stycken 10mm stift. 2-skivig AP koppling, 184mm diameter 950nm. Maxportad toppad av Lars Bergendahl på LIBA Motor. Portad utifrån en söndersågad AEB orginal topp som mall. Dom nya kanalerna är bra mycket större än dom i en AEB topp som alla vill ha typ :-)Nya race ventiler från Ferrea i en blandning mellan inconell och rostfritt, både insug och avgas ventiler är bytta till dessa. Nya mekaniska ventil lyftare och ventilfjädrar från Eurospec sport i usa. Likaså nya mekaniska kamaxlar med ställbara kamdrev både på kedjan och remmen från Eurospec sport i usa med hemliga kamaxel värden. Nya titan retainers från Ferrea, både till insug och avgas och med underläggs brickor i titan för fjädrarna. Speciall byggt grenrör med pulssplit funktion och lika långa pipor.Byggt i en rostfri legering och med laserskurna flänsar för bästa finish. Turbonetics T61 BB snurra med lite speciall mods för att funka bra till 1.8L. HKS Wastegate S/S Racing 50mm. Turbonetics Godzilla dumpventil. 3 1/2 downpipe och avgas system med 1 st slutdämpare och utan kat. Ljudämpare från Burns stainless i usa. Speciall byggt insug med uträknad plenum och luftfördelare och fullradie trattar. Byggt med 8 stycken spridare, varav 4 sitter i och går bara in när laddtrycket börjar komma typ.8 stycken bosch spridare på 500cc vardera. 75mm spjällhus från BBK. Speciall byggda fuelrails. Aeromotive A1000 bränslepump som matas av 2 stycken walbro pumpar som sitter i tanken och och som först matar en inbyggd catchtank som håller ett tryck av ungefär 1bar som sedan matar ut till den stora A1000 pumpen. Areomotive bränsletrycksregulator. Bränsletank är byggd i 3mm aluminium efter egna ideer. 19 raders setrab oljekylare. Earls oljeförflyttare och oljetermostat. Griffin vattenkylare i aluminium med 1 styck spal elfläkt. 1 styck meziere elvattenpump för kylsystemet. Intercoller speciallbyggd efter egna ideer. Handknackade gavlar.cellpaketets storlek B*H*D = 600*450*120. Morosos torrsumpstank med förvärmning i form av 5 stycken 600watts elslingor för att uppnå arbetstemperatur innan bilen är startad.Speciallbyggda motorfästen. Plus mycket mer godis.

Hjulupphängning: Speciallbyggda bärarmar fram med uniballs i alla leder. Topplagring för dom främre stötdämparna. Dubbla A-armar bak i hjulupphängningen.Sellholm fullt justerbara fjäderben båden fram och bak. Sellholm ställbara krängningshämmare runt om.

Transmission: Sellholm 5-vxl sekventiell MPG Låda med sellholm spakställ. Sellholm specialltillverkad fläns för att kunna montera denna lådan på ett Audi 1.8L block. BMW Bakaxel med lamelldiff.

Fälgar: BBS Lemans. 8.5*18" fram och 9.5*18" bak.

Däck: Michelin Pilot Sport Cup.235*40*18 fram och 265*35*18 bak.

Inredning: 2 stycken sparco Corsa stolar med sabelt 4-punktsbälten i bredden 3". Plus en massa kolfiber och aluminium golv.

Elektronik: Motec styrsystem i form av M48 Pro. Tändningen sköts av ett MSD Dis-4 slutsteg med 4 stycken MSD blaster SS tändspolar.Motec dashdisplay med alla tänkbara funktioner. WBo2 Bredbandslamda.

Bromsar: Porsche 6-kolvs ok fram från Cayenne Turbo med 365mm skiva. Bak sitter det Porsche 996 GT3 framok tillsammans med en 350mm skiva. Tilton stående pedalställ med inbyggd bromsvåg som är justerbar från instrumentbrädan.Pedalstället har koppling, broms & gas.

Copyright © 2005 DAP Engineering